Henkilöstöjohtamisen kehitys
Henkilöstöjohdolla voidaan parantaa tuloksellisuutta sekä työhyvinvointia. Tämä on erittäin tärkeää myös liiketoiminnan kannalta. Henkilöstöjohdolla pyritään saavuttamaan halutut tulokset tyytyväisillä työntekijöillä.
Henkilöstöjohtaminen kehittyy jatkuvasti. Kehittymiseen vaikuttavat ympäröivä yhteiskunta, ajankohtaiset megatrendit, eettisyys ja vastuullisuus.
Henkilöstöjohtamista on ollut niin pitkään kuin johdettavaa työtä. Nykyisen henkilöstöjohtamisen juuret ovat 1800-luvun lopulla, jolloin teollisen vallankumouksen myötä oivallettiin, että työntekijät ovat tehokkaampia mitä tyytyväisempiä ja hyvin voivia he ovat. Kuitenkin yllättävän pitkään työntekijöiden motivaatiota ylläpidettiin enemmin kepin kuin porkkanan myötä. 1900-luvun loppupuolella henkilöstöjohtaminen alettiin nähdä osana strategista näkökulmaa ja henkilöstövoimavarat suurempana kilpailutekijänä. (Hallintoakatemia 2021)
Miten henkilöstöjohtaminen kehittyy?
Henkilöstöjohtaminen
kehittyy yrityksen strategisten arvojen mukaisesti. Yritykset voivat
esimerkiksi hakea ulkopuolista apua henkilöstöjohtamiseen erilaisilta
kursseilta. Yrityksillä onkin usein suuria linjauksia ja tavoitteita henkilöstölle
ja sen johtamiselle. Strategisista suunnitelmista huolimatta tilanteet operatiivisella,
eli varsinaisen toiminnan puolella voivat olla erilaisia. Niinpä henkilöstöjohtaminen kehittyy myös henkilöstön ja sen
tarpeiden mukaan.
Lähteet:
Näkökulmia strategiseen henkitöstöjohtamiseen, Hallintoakatemia, https://hallintoakatemia.fi/nakokulmia-strategiseen-henkilostojohtamiseen/ Luettu 27.4.2021
Henkilöstöjohtaminen, Kuntatyönantajat, https://www.kt.fi/henkilostojohtaminen Luettu 28.4.2021